Vijftiende open brief

Mister D,

Van al je activiteiten als beeldend kunstenaar spreken de werken onder de titel Revisionist Art mij waarschijnlijk het meest aan. Covers van oude tijdschriften opblazen en op details veranderen. Een nieuwe titel toevoegen, een publicatiedatum veranderen. Een vervreemdende combinatie zoeken in het samenvoegen van een coverfoto met een niet passende titel. Het heeft iets weg van popart. Vorige week vond ik bij een antiquariaat Life van 10 juli 1967. De coverfoto van een IsraĆ«lische soldaat tot zijn borstkas in het water herkende ik gelijk van een van jouw Revisionist Art-werken. Ik kon het niet laten om dat tijdschrift te kopen. Bij thuiskomst heb ik het naast de afbeelding van jouw werk gehouden in de catalogus Revisionist Art en zo naast elkaar gaat dat werk nog meer leven omdat op die manier te zien is wat je hebt gedaan, wat je hebt toegevoegd en verwijderd. Kun jij er niet op aansturen dat die werken een keertje deze kant opkomen voor een tentoonstelling, in De Fundatie of zo. Of het Stedelijk.

Op advies van John heb ik de cd vol covers die bij de nieuwste editie van Uncut zit van begin tot eind geluisterd. Ik vraag me af hoe jij naar zo'n cd vol versies van jouw songs door andere musici luistert. Ik verwacht geen antwoord, ik vraag het me gewoon af.
Nog zoiets wat ik me soms afvraag: houd je de muziek van nu nog een beetje bij? Koop je de Rolling Stone? Luister je naar albums van nieuwe artiesten? Ik doe dat veel te weinig, moet ik bekennen. Uit mezelf houd ik weinig bij, ik heb G. Hij stuurt mij zo nu en dan een foto van een album met de woorden "deze moet je luisteren, deze vind jij mooi, denk ik". Vaak heeft hij gelijk, maar zeker niet altijd. Een tijdje geleden stuurde hij mij de tip om naar The Pirate's Gospel van Alela Diane te luisteren. Een goede tip. Een sterk album vooral omdat Diane een bijzondere stem heeft, al moet ik bekennen dat ik vind dat dat op de platen die ze na The Pirate's Gospel maakte niet altijd goed uit de verf komt. Vorige week hoorde ik voor het eerst haar meest recente album: Live At The Map Room en hoewel dit nog steeds in de schaduw van The Pirate's Gospel staat, is ook dit album zeer de moeite waard. 
Zonder G. had ik waarschijnlijk nooit de muziek van Alela Diane gehoord. We hebben allemaal soms een G. nodig. Ik hoop dat ook jij een G. hebt.

groet,
T

Geen opmerkingen: