(Dont) Look Back

Op 29 april 2011 vond de presentatie van mijn eerste boek - de Bob Dylan aantekeningen - plaats in boekhandel Lovink te Lochem. Hoewel het veel zinvoller is om vooruit te kijken, dwalen mijn gedachten vanochtend toch af naar die presentatie, vandaag 10 jaar geleden. Mijn gedachten dwalen af naar Appie Daalmeijer, de man die de presentatie muzikaal opluisterde, naar Alja Spaan, de vrouw die het lef had mijn boekje uit te geven. Mijn gedachten dwalen af naar het moment waarop de coverfoto gemaakt moest worden. Het zijn mijn benen die op de foto te zien zijn. Hoeveel kopers van het boek zien in de foto de verwijzing naar de hoes van een van Dylans albums? Daarachter de boekenkast. Die kast ziet er inmiddels anders uit, net als die benen.
Met het mijmeren over toen komt als vanzelf de gedachte aan vandaag en morgen opduiken. De gedachte aan het boek Bob Dylan in Nederland 1965 - 1984 dat inmiddels te bestellen is. Bringing It All Back, het resultaat van een samenwerking met Maarten Giltay Veth en dat inmiddels bij belangstellenden op de deurmat valt.
En dan zijn er nog de projecten waaraan gewerkt wordt, zoals het vervolg op Bob Dylan in Nederland 1965 - 1984, een boek over Dylans vijfde, een bundeling essays en een nieuw deel aantekeningen. Of alle plannen daadwerkelijk boeken worden is niet te voorspellen. Het enige dat 10 jaar na mijn debuut vaststaat, is dat ik voorlopig niet achter de geraniums verdwijn.

Geen opmerkingen: